keskiviikko 14. heinäkuuta 2010

Uusiks meni.

Jes, uutta infoa. NPC-Party on mennyt hyvin eteenpäin ja alkuperäiset ajatukset menny aikalailla uusiks. Pelissä ei enää ole tuota modulaarista lautaa vaan se on myös korvattu korteilla. Piirsin tässä kuvia demokorteista ja demopelinäkymästä.





Pelivaiheet menevät jotakuinkin näin:

Vaihe 0: Tehdään vain pelin ekalla kierroksella. Luodaan satunnaisesti ensimmäiset NPC-ryhmät. Ryhmiä luodaan pelaajien määrän verran plus kaksi siten, että summanmutikassa valitaan kaksi sankarihahmoa ja kaksi kätyriä, ja nämä muodostavat yhden ryhmän. (Huom: Tämän vaiheen jälkeen ryhmien sankari/kätyri suhde saa muuttua)

Vaihe 1: Tehtävät luodaan. Valitaan "ensimmäinen pelaaja". Satunnaisesti valitaan kuusi kohdekorttia ja asetetaan ne pystysuunnassa päällekäin siten että päällimmäisin on "helpoin" ja alimmaisin "vaikein" tehtävä. Jokaisen kohdekortin viereen käännetään satunnaisesti kohdeaarre kuvapuoli ylöspäin (plus vaikeusasteesta riippuen lisäaarteet kuvapuoli alaspäin). Kohdeaarre on se mitä NPC-ryhmät palkataan hakemaan. Jos ryhmä onnistuu tehtävästään saa ryhmän palkannut henkilö tämän aarteen itselleen, mutta ei lisäaarteita jos vaan ryhmän jäsenet päättävät pitää ne itsellään.

Vaihe 2: Tavernassa kaikki hahmot viettävät aikansa kun eivät ole suorittamassa tehtävää. Täällä palkataan uusia sotureita kuolleiden tilalle ja hankitaan uusia varustuksia. Jokainen pelaaja palkkaa yhden ryhmän suorittamaan valitsemaansa tehtävää ja jos jostain ryhmästä puuttuu jäseniä niin satunnaisesti vedetään kolme hahmokorttia (yksi sankari ja kaksi kätyriä) ja valitaan näistä uusista hahmoista täydennysmiehet. Tarvittaessa pelaaja saa varustaa hahmot, joko uusilla varusteilla (vedetään kolme satunnaista tavarakorttia pakasta ja maksetaan näistä summa jos ne halutaan kättöön) tai edellisistä tehtävistä jääneillä tavaroilla. Lopuksi kun ryhmä on valmis lähtemään matkaan lasketaan ryhmän lähtöpalkkio. Jokainen sankari on kahden arvoinen, kätyri yhden ja jokainen kannettava tavara yhden arvoinen. Summa jaetaan kahdella ja pyöristetään alaspäin. Kun lähtösumma on maksettu pankkiin ja kohde julistettu niin ryhmä on valmis lähtemään seikkailuun.

Vaihe 3a: Seikkailun esivalmistelu. Kaikki pelaajat saavat käteensä satunnaisesti pelaajien lukumäärän verran tapahtumakortteja. Jokainen pelaaja asettaa pelinappulansa kohdekorttinsa päälle ja vaikeusasteen verran valitaan tapahtumakortteja pelaajien käsistä kuvapuoli alaspäin alkaen ensimmäisestä pelaajasta. Jos tyhjiä paikkoja jäi pöydälle täydennetään ne pakasta katsomatta korttia.

Vaihe 3b: Tämän jälkeen ryhmät käyvät jokaisen tapahtuman läpi alkaen äärilaidasta ja jatkaen kohti kohdetta. Vuorotellen jokaisen pelaajan ryhmä käy läpi yhden tapahtuman ja riippuen tapahtumien lopputuloksista jatkavat matkaa, kunnes selviytyneet ryhmät pääsevät kohdekorteilleen. Täällä vedetään vielä yksi satunnainen tapahtumakortti ja yksi viholliskortti. Jos ryhmä selviytyy vielä tästä niin he palaavat kohdeaarteen kanssa takaisin tavernaan.

Vaihe 4: Tässä vaiheessa maksetaan ryhmän onnistumispalkkio lähtöpalkkion tavoin, mutta summaa ei jaeta kahdella. Pelaajat saavat myös itselleen ryhmän ylimääräiset tavarat ja tottakai kohdeaarteen. Nämä voi vaihtaa rahaksi tai pitää itsellään tulevia kierroksia varten.

Pelin loppu en ole vielä ajatellut. Todennäköisesti tietyn pelikierroslukumäärän jälkeen pelaajat laskevat pohjakassansa rahat ja se jolla on eniten rahaa voittaa pelin.

Tulipas taas kirjoteltua ja mietittyä peliä kerrakseen. Viikonloppuna mökille ja uimaan! Any comments?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti