sunnuntai 3. toukokuuta 2009

Preview

Aluks nyt pieni katsaus tulevaan peliin. Eli kyseessähän on sci-fi henkinen galaksinvalloituspeli. Kuvittele peli jossa yhdistyvät Civilization, Mag*Blast ja Tempus niin saat ehkä jotain mieleesi joka olisi ehkä vähän sinnepäin mitä tästä pelistä olisi tarkoitus tulla. Piirsin pienen mallin pelistä paremmin havainnollistamaan mistä on kyse. Kuvasta puuttuu nyt ainakin "kauppaside" merkit.


Suurempi kuva: click

Pelin nimi:
Sitä ei vielä ole! Ehdotuksia otetaan vastaan. Joku tosi mahtipontinen varmaan pitäisi keksiä tyyliin Galaxy Wars tai Civilization... in SPACE! Projektinimenä käytän vaan Avaruuspeli -nimikettä.

Pelilauta:
Modulaarinen tyyliin Tempuksen lauta. Laudan keskipisteessä on tietysti asumiskelvoton keskusta täynnä supermassiivisia mustia aukkoja jne. Ajatus oli ettei keskilaattaan pääse ilman tarvittavia teknologioita ja se toimisi eräänlaisena rajoittajana pelin alkuvaiheessa, kunnes loppuvaiheessa sen voi ylittää ja vaikka hyökätä sopivasti toisellapuolella majailevan pelaajan selustaan. Mutta kaikista kiinnostavimmat alueet ovat keskustan ympärillä. Kuten kuvasta näkyy, keskustaa ympäröi kolme aluetta. On tiheä, normaali ja harvaan asuttu alue. Ovelimmat jo varmaan osasivat arvata mitä laudalle merkatut pisteet ovat. Ainoastaan tällaisen pisteen päälle voi perustaa uusia planeettakuntia. Näiden pisteiden määrä harvenee ulospäin mentäessä. Siitä nimitykset tiheä, normaali ja harvas. Ideana oli vielä se, ettei harvalle alueelle pääse ilman tarvittavia teknologioita, koska se on niin kolkko ja kylmä mesta plus etäisyydet on uusissa sfääreissä jne. you know.

Senaattilauta:
Koska pelin rodut ovat sivistyneitä niin he ovat perustaneet galaktisen senaatin tai hallituksen tai lautakunnan, mikä nyt onkaan sopiva termi tuohon aikaa tulevaisuudesta. Halusin saada peliin suuren poliittisen ja diplomaattisen osaalueen. Ideana oli se että kenellä on eniten tietyn tyyppisiä planeettakuntia, valitaan tietysti tämän tyypin johtavaan asemaan senaatissa. esim se kenellä on eniten sotilasmestoja on sotaministeri ja se kenellä on eniten teknologiamestoja on teknologia ministeri jne. "Kulttuuribonus" on poikkeus tähän sääntöön, mutta siitä lisää Planeettakunnat osiossa. Jokaisella ministerillä on tietysti etulyöntiasema muihin ja näinollen saa edun muihin rotuihin nähden. Se, että mitä nämä edut ovat on vielä työn alla, mutta tyyliin teknologiaministeri saa muita helpommin teknologioita ja kauppaministeri hallinnoi kauppaa jne. Kaiken lisäksi olisi vielä pääministeri, joka olisi se henkilö jolla on kaikista eniten planeettoja lukumääräisesti. Se mitä pääministeri pystyy tekemään... paljastetaan kohta. Tällaisella ministerisysteemillä tietysti pitää olla oppositio. Se jolla on toiseksi eniten tiettyä planeettaa pääsee kyseisen osa-alueen oppositioon. Oppositiossa oleva henkilö pystyy laukaisemaan kaikkia koskevia pakotteita. Esim. kauppaministerin oppositio voi purkaa kaikkien pelaajien väliset kauppasiteet tai sotaministerin oppositio voi negatoida kaikkien pelaajien hyökkäys/puollustus bonukset jne. Kuten ministerin kyvät, opposition kyvyt ovat myös työn alla. Niin se pääministeri. Pääministeri pystyy vuoron aikana veto-oikedella blokkaamaan yhden opposition edustajan pakotteen, muttei pysty enää seuraavalla kierroksella torjumaan samaa pakotetta toistamiseen.

Listaan tähän vielä tällähetkellä olevat ministeriön ja opposition kyvyt.

Pääministeri: Veto-oikeus

Sotaministeri: Näkee ennen taistelua vastustajan alukset
Sotaoppositio: Negatoi kaikkien hyökkäys/puollustus bonukset

Teollisuusministeri: Rakentaa muita enemmän systeemejä ja kulkuyhteyksiä
Teollisuusoppositio: Puolittaa kaikkien saamat tulot tälle vuorolle

Kauppaministeri: Saa pankista rahaa aina kun pelaajat tekevät kauppaa keskenään
Kauppaoppositio: Purkaa kaikkien väliset kauppasiteet.

Teknologiaministeri: Saa alennusta teknologiakorteista
Teknologiaoppositio: Voi määrätä tiettyjä teknologioita käyttökieltoon!

Kulttuuriministeri: "Diplomaattinen immuniteetti". Muiden pelaajien on vaikeampi hyökätä tämän kimppuun.
Kulttuurioppositio: Pudottaa kaikkien "kulttuuribonukset" yhteen

Niin ja se vielä, että jos on tasatilanne planeettojen kanssa, valta pysyy hallitsevalla pelaajalla. Ministeriksi pääsee se jolla on eniten planeettoja.

Kansakuntalauta:
Jokainen pelaaja saa oman kansakuntalaudan jossa on mm. kuva omasta rodustaan ja tämän laudan avulla pystyy seuraamaan edistystään ja pitämään lukua omista planeetoista ja asioista.

Planeettakunnat:
Pelin kenties tärkein elementti. Planeetat, tai paremminkin planeettasysteemit, joita rodut perustavat ympäri galaksia. Nimitys "planeettakunta" on hiukan kummallinen, mutten keksinyt mitään muuta sopivaa. Yritin vaan suomentaa sanaa planetary system. Tällähetkellä pelissä on viisi erilaista planeettakuntaa joita voi perustaa.

Sotilassysteemi: +1 bonus hyökkäykseen/puollustukseen
Teollisuussysteemi: +1 resursseihin
Kauppasysteemi: +1 valuuttaan
Tiedesysteemi: +1 tutkimuksiin
Metropolisysteemi: +3 kulttuuribonus

Kulttuuribonus tarvitsee kenties selvennystä. Metropolisysteemit ovat rodun kulttuurin ja kansan keskeisiä alueita. Vähän kuin nykymaailma suurkaupungit tai kulttuurilliset tärkeät paikat. Miten kulttuuri sitten helpottaa pelaajaa? Muistellaan taas tuota senaattia ja se miten ministeriksi pääsikään. Se kenellä oli eniten tiettyä planeettaa, valitaan ministeriksi. Tähän väliin änkeää kulttuuribonus. Ennen kuin lasketaan planeetat, ja ministerit ja oppositiot valitaan, saa pelaaja sijoittaa kulttuuribonuksensa miten haluaa näihin laskuihin mukaan. Eli kun lasketaan ministerin paikat ja oppositio, menee laskukaava näin: Planeettakuntien määrä + sijoitettu kulttuuribonus.

Mietin vielä sellaista koukkua, ettei kulttuuribonusta voi sijoittaa kulttuuriministeriä laskettaessa. Eli kulttuuriministeriksi pääsee se jolla on eniten metropolisysteemejä.

Omistuspalikat:
Nää on vaan palikoita joista käy ilmi kuka omistaa kyseisen planeettakunnan. Nokkela ihminen tajuaa sen, että toiselta voi nähtävästi vallata planeettakuntia.

Kulkuväylät:
Settlers tyylisiä pätkiä, joita pitkin levitään pitkin galaksia. Ilman kulkuväyliä ei voi kulkea minnekään. Jopa hyökätessä toisen kimppuun pitää olla kulkuväylä. Myös kaupankäynnissä!

Aluskortit:
Mikä ihmeen diplomatia? Sotapelihän tää on prkl! Jokainen rotu saa oman pakan aluskortteja. Ideana oli kuvittaa jokaiselle rodulle omat alukset ja kuvat olisivat enemmän tai vähemmän Mag*Blast tyylisiä "ei niin totisia" viritelmiä. John Kovalicin kuvittamat pelit ovat olleet innoittajana tässä ideassa. Kaikille roduille tulee samat alukset, eikä rotukohtaisia aluksia näillä näkymin tule olemaan. Tosin mä kyllä harkitsin jos tekis suurimmista aluksista pikkasen erilaisia, mutta ei ainakaan dramaattisesti eroavia aluksia. Aluksia on kolmea eri kokoluokkaa ja ainakin kolmea erityyppistä alusta per kokoluokka. Nopea listaus tämänhetkisistä:

Frigate (pieni)
-assault
-missile
-ion cannon

Cruiser (keskikokoinen)
-destroyer
-carrier
-battleship

Capitalship (suuri)
-dreadnought
-battlecruiser
-titan

Erikoisaluksia on myös mielessä. esim. pienet hävittäjät/pommittajat, korjausalukset, valtausalukset jne. turretit ja ohjuspatterit.

Niin ja aluksia voi ostaa valuutalla ja resursseilla. Hintoja ei oo määrätty.

Teknologiakortit:
Vanhaa huttua. Kaikilla samat teknologiat ja niitä voi ostaa tutkimusnappuloilla. Todennäköisesti ei tuu mitään teknologiapuuta, vaan teknologiat lajiteltaisiin ryhmiin ja jos omistat paljon saman ryhmän teknologioita saat alennusta muihin saman ryhmän teknologioihin ala Civilization. Mietin vielä sellaista ostosysteemiä, että teknologioita ei voi ostaa kertalaakista vaan vuoron alussa sijoitetaan tietty määrä tutkimuspisteitä tiettyyn teknologiaan ja kun kerran käyttää teknologianappulat niin niitä ei saa enää takaisin. Vuoron alussa voi sijoittaa vaan tietyn verran tutkimusnappuloita teknologioihin. Tämän takia pitää teknologioita "tutkia" monien vuorojen ajan. Muut pelaajat eivät näe mitä tutkit, mutta näkevät että tutkit jotain. Käytännössä tämä toteutuu siten, että kun haluat tietyn teknologian laitat sen pöydälle kuvapuoli alaspäin ja kasaat sen päälle aina lisää tutkimuspisteitä, kunnes tarvittava teknologia on valmis. Sitten se käännetään ja otetaan peliin.

Valuutat:
Rahaa, ei kai sen enmpää. Ilman rahaa et saa palkattua miehistöä aluksille.

Resurssit:
Vanha kunnon geneerinen metalli. Ilman metallia ei rakenneta aluksia

Tutkimukset:
Tutkimusnappulat. Kuten edellä mainittiin, näitä sijoitetaan teknologioihin. Ajattelin vielä sitä että aina kun ostaa aluksen tai aluksia joutuu maksamaan yhden tutkimusnappulan pois. Tämän takia pelaaja hyötyy siitä että ostaa aluksia rykelmissä, mielummin kuin yksittäisinä.


No tässä ois nyt "lyhyt" katsaus peliin. Kommentoikaa ja keskustelkaa. Kaikkien mielipiteet otetaan huomioon. Seuraavaksi voisin kenties paljastaa pelin kuusi pelattavaa rotua.

1 kommentti:

  1. noniin. nyt rupes lyyti kirjoittamaan. täähän selkiyty heti ko tuli mustaa valkoiselle. thumbs up.

    VastaaPoista